Вібрація двигуна на холостих обертах

Двигун внутрішнього згоряння, без різниці бензиновий чи дизельний, під час роботи однозначно вібруватиме. Тому вузол кріпиться до рами автомобіля на спеціальних опорах (подушках), які гасять усі коливання механізму і не дають їм поширюватись на корпус. Якщо ж вібрація двигуна на холостих обертах відчувається в салоні, це привід зайнятися ремонтом.

Нормальні показники та відхилення

Принцип роботи ДВЗ полягає у русі поршнів по гільзах циліндрів внаслідок детонації палива. Невеликі вибухи в певному порядку змушують обертатися колінвал, а разом із ним помпу, генератор, колеса (через трансмісію у поїздці). Передача обертального моменту відбувається із супроводом посмикування всіх вузлів. Всі коливання всередині та навколо агрегату та гасяться подушками. 

Вібрація на неодружених не повинна передаватися на кузов або в кабіні. Залежно від марки та моделі працюючий двигун на стоянці обертається із частотою 800-1000 обертань за хвилину. Але навіть якщо натискати на педаль акселератора до упору і підвищувати кількість обертальних рухів до граничного значення (вище 5000), то всередині повинен чути тільки рев і ніякої тряски керма чи торпедо.

Сигналом того, що під капотом зникла несправність, буде вібрація в салоні на неодружених у будь-яку погоду. Приводи для такого явища можуть бути різними, але майже завжди вони характерні для всіх автомобілів незалежно від виробника та року випуску. Якщо машину трясе на неодружених, це пов'язано або з порушенням нормальної діяльності ДВС, або з конструкційної поломкою. Посилене вібрування силовою установкою викликається такими факторами:

  •    Зношування опори
  •    Порушена функціональність системи подачі палива
  •    Несправності із системою подачі повітря
  •    Критичний ступінь зношеності ременя ГРМ

Деякі з вищеописаних поломок під силу виявити та усунути самостійно, інші ж неприємності вирішуються лише на СТО.

Зношування опори

Цей елемент кріплення виконує одночасно три функції. По-перше, фіксує вузол на рамі. По-друге, гасить струс від його детонацій. І по-третє, захищає від ударів і поштовхів при їзді по вибоїнах та бездоріжжю. Тому опорне кріплення обов'язково складається з металевого каркаса і різних компонентів, що амортизують. Розрізняють такі види кріплень:

  •    Гумовометалеві – найдешевші і є дві пластини з металу зі зносостійкою гумою між ними
  •    Поліуретанові – конструктивно схожі на попередні, тільки замість гуми використовують полімери та штучний каучук
  •    Гідравлічні – найдорожчі сучасні та адаптивні пристрої кріплення, жорсткість яких можна регулювати із кабіни залежно від дорожніх умов

Вібрація двигуна на малих обертах, при наборі швидкості або їзді під гору повністю гаситься подушками та не передаються на інші деталі. Щоб діагностувати проблему з кріпленнями, досить просто дослухатися. Якщо на стоянці мотор працює рівномірно, а на тахометрі стрілка стабільно тримається на позначці 800-1000 об/хв, але при цьому вібрує кермо, то поломка швидше за все трапилася з кріпленням.

За таких сигналів краще відразу ж вирушати до майстра. Зношена подушка викликає деформацію агрегату і супутніх частин, що виллється в значно серйозніші неприємності, ніж просто дискомфорт від того, що трясе двигун на неодружених. У випадку пошкодження одного або декількох кріплень, автомотор змінює своє розташування на рамі, опускаючись вниз. Це спричиняє деформацію патрубків охолоджувальної мережі, спричиняє пошкодження кожухів та інших частин.

Нестабільна робота двигуна на холостих обертах

Бензиновий або дизельний ДВС працює строго циклічно і найчастіше у чотирьох тактах. Вібрація двигуна на холостих і швидкості викликана вибухами в камерах згоряння. Надходить паливна суміш, яка стискується поршнем. У сучасних транспортних засобах бензин подається в камеру безпосередньо, де поєднується з повітрям. Варіанти старшого віку мають карбюратори, в яких протікає змішування пального та кисню. Свічка запалювання дає іскру в стислий простір, склад детонує та виштовхує шатун назад. У дизельному ж у стислий атмосферний газ упорскується солярка, внаслідок чого виникає займання і шатун обертає кривошип.

Якщо ж сильна вібрація від двигуна на кузов і кабіну проходить відразу після запуску, це означає збій у послідовності. Вихід із ладу якогось компонента паливної системи спровокувала збій. Причини вібрації двигуна бувають такими:

  •    Не проступає іскра в бензомоторі
  •    Форсунки роблять нерівномірне впорскування
  •    Засміченість фільтрувальних матеріалів
  •    Старий ремінь ГРМ
  •    Датчик масової витрати повітря збоїть

Ці несправності є найчастішими причинами нестабільної роботи двигуна на холостих обертах.

Не вистачає запалу

Електричний струм від акумулятора подається на стартер, далі на трамблер і високовольтними проводами на свічки запалювання. З них в етапі стиснення виходить іскра, яка спалахує паливо. Так як стиск кожного циліндра проходить у певному порядку, в аналогічному порядку і утворюється іскра. Якщо ж стався зношування, контактний висновок обвуглився або свічка просто вигоріла, то у відповідному циліндрі не буде детонації. Замість 4 камер функціонують 3 і це причина вібрації двигуна. Саме явище отримало назву троїння. 

Усунути це просто – замінити неробочу свічку на справну. І обов'язково перевірити високовольтні дроти. Ця процедура проводиться швидко і не потребує особливих навичок та фінансів. Якщо ж зміна кабелів не справила бажаного ефекту і вібрація двигуна на холостих залишилася, слід переходити до інших частин.

Подача пального

До кожного циліндра ведуть форсунки, які дозовано розпорошують бензин чи солярку. Якщо ж вони засмічилися сажею, продуктами горіння, олією та іншими відкладеннями, то дозування палива порушується. Енергії від детонації не вистачає, щоб проштовхнути шатун із потрібною швидкістю та порядок змінюється. Вібрація дизельного двигуна на холостих оборотах, як і бензинового, усувається шляхом очищення або заміни компонента. 

Крім них не зайвим буде видалити забруднення в дросельній заслінці. Авторинок пропонує безліч очисників, а на авторозбиранні знайдуться оригінальні запчастини на будь-яку модель. Якщо такі маніпуляції не допомогли, треба шукати проблему вище по магістралі.

Засмічені фільтри

Атмосферне повітря вкрай необхідне для займання. І він обов'язково має бути чистим. Тому перед тим, як вступити до ДВЗ, газова суміш проходить через повітрофільтр, де видаляється пил та інші забруднення. Звичайно, це все осідає всередині фільтрувального матеріалу і зменшує пропускну здатність. У регламенті до транспортного засобу заміна розхідника передбачена через кожні 25-45 тисяч кілометрів. Ця процедура досить проста і проводиться навіть без гаража.

Але не тільки через засмічений фільтр в камери згоряння надходить недостатньо кисню і виникає вібрація авто. Атмосферний оксиген подається практично герметичними каналами. Якщо по дорозі утворюється тріщина чи отвір, то гази виходитимуть звідти назовні. У деяких машинах застосовується вакуумний шланг зниження тиску вихлопів в картері. Втрата герметичності (тріщини на корпусі, від'єднання патрубка) або засміченість цієї трубки відіграє свою роль нормальної роботи вузла. Новий вакуумний шланг або відновлення герметичності старого миттєво вирішує проблему.

Складніші справи з фільтром на магістралях подачі палива. Перевіряти його стан, якщо машину трясе на неодружених, слід разом з іншими елементами. У бензині та дизпаливі трапляються всілякі мікроскопічні тверді предмети, які забивають сіточку та нафтопродукт йде на форсунки у недостатній кількості. Це відбувається як із одним циліндром, так і з усіма одночасно. У результаті двигун вібрує або зовсім глухне. Щоб уникнути неприємних моментів, необхідно стежити за кілометражем та своєчасно змінювати витратні матеріали.

Знос ременя/ланцюга ГРМ

Газорозподільний механізм відповідає за своєчасний впуск оксигену та випуск відпрацьованого вихлопу та приводить у рух клапани. Він буває одно-(SOHC) або двовальний (DOHC). Обертання валів здійснюється від колінвала через ремінь або ланцюг. Це складний і чітко налагоджений пристрій, що відповідає відразу за два робочі такти силової установки. Тому порушення в ньому є вірогідною причиною вібрацій двигуна. 

Ремінний і ланцюговий приводи повинні бути натягнуті з певним показником. Слабкий натяг є наслідком таких факторів:

  •    Недостатньо затиснутий натяжний ролик, тому ланки проскакують
  •    Рем'яний привід зношений через довгу експлуатацію
  •    Попадання на тяж сторонніх робочих рідин (наприклад, після реконструкції іншої ділянки), після чого послабилися характеристики
  •    Часткове пошкодження пристрою зв'язку

Якщо через ці збої трясе двигун на неодружених, то з ремонтом краще не затягувати. Обрив вважається найсерйознішим із пошкоджень агрегату. Згодом це означає дороге відновлення залізного коня.
Процедура тягне за собою монтаж нової водяної помпи та ролика-натягувача. Ремонт дорогий, але дозволяє зберегти як мотор, так і всі складові охолоджуючої інфраструктури і газорозподільного механізму. Аяк приємний бонус буде ліквідовано вібрацію в салоні на неодружених.

Електроніка

Правильні пропорції паливно-повітряної суміші закладені в бортовому комп'ютері автомобіля. Контролюється кількість пального та кисню відповідними сенсорами. Якщо всі деталі справні, свічки цілі та нові, а дрібна вібрація двигуна відчувається на кермі та панелі приладів, то проблеми трапилися з електронікою. Супроводжується порушення функціональності сенсорів загорання лампочки Check Engine. Датчик масової витрати, що відслужив своє відновленню, не підлягає. Тільки заміна вирішує ситуацію.

Це підстава того, що мотор починає вібрувати саме на холостому ходу, що найбільш рідко зустрічається. Під час їзди оксиген подається при натисканні на педаль акселератора, обороти стабільно вищі за 1000-1100 одиниць на хвилину, тому трясіння під капотом не відчувається. Замінити цей пристрій самостійно. 

Як видалити вібрацію двигуна

Деякі несправності під силу відремонтувати самостійно та без гаража. Установка датчика, свічок, вакуумного шлангу та фільтрувальних елементів не потребують спеціального інструменту – достатньо кількох гайкових ключів та викрутки. Неприємності з ременем/ланцюгом і форсунками краще довірити фахівцям, тому що ризик помилки занадто високий, а її наслідки – ndash; катастрофічні.

Важливо пам'ятати, що вібрація на неодружених, що розходиться по всьому корпусу авто – це не просто дискомфорт. Це сигнал, що із залізним конем відбувається щось недобре і втрачати дні вкрай небажано. Точне джерело коливань і чому вони утворилися, можливо визначити тільки при ретельній діагностиці на СТО. Професіонали оперативно знайдуть та ліквідують поломку.